Călin ILE, președintele Federației Industriei Hoteliere din România, este keynote speaker al Conferinței Naționale JCI România 2017. Îl puteți vedea și asculta vineri, 6 octombrie 2017, in intervalul 12:00 – 13:00, la Universitatea „Ovidius” Constanța, clădire campus, sala Umbert Eco, et. 2.

Călin Ile are 45 de ani și este Directorul General Hotel IBIS Gara de Nord Bucuresti și Președintele Federației Industriei Hoteliere din România. Născut și crescut la Marghita, a absolvit Academia de Studii Economice în 1995, iar la doar 25 de ani era numit în funcția de Director General al faimosului Hotel Continental București. De mai bine de un deceniu, se implică în viața comunității, prin intermediul Accor și prin forțele proprii. Își dorește să ridice turismul românesc acolo unde merită, cu resursele pe care le poate concentra în educație și mediul de afaceri din care face parte.

Vezi CV-ul domnului Călin Ile aici.

Iată mai jos câteva rânduri din cadrul unui interviu al domnului Călin Ile, extrem de relevante pentru povestea sa ce continuă să inspire atât generațiile noi de tineri, cât și oameni de afaceri cu experiență.

Accor, grupul pentru care lucrează Călin Ile ca Director Executiv la Ibis, este foarte puternic pe zona de CSR în vest. Când au văzut că și el se implică în astfel de inițiative, l-au numit responsabil CSR pe toată România.

Vrem să fim în centrul comunității în care activăm. Să dăm o imagine pozitivă. Ne interesează cât de bine ne-am integrat în comunitate; nu deservim doar turiști veniți de departe în orașul nostru. Rolul hotelului s-a lărgit, nu mai e un punct care-i servește doar pe cei străini de localitate, ci un punct social al comunității din care face parte. Așa privim noi lucrurile.

Călin IleEram student la ASE, în anul IV, când Continentalul a dat un anunț – căuta tineri pentru recrutare.

Continentalul tot nu se decidea pe cine să oprească… Moment în care eu am făcut o scrisoare către directorul general, în care i-am zis că nu știu dacă mă angajează sau nu, dar vreau să le propun ceva „să îmi fac lucrarea de diplomă pe analiza pieței din Oradea, de unde sunt eu și unde am acces la date, că poate vă va folosi cândva ca să cumpărați acolo un hotel”. Și că fac demersul ăsta pentru a da utilitate practică lucrării mele. „Iar dacă veți găsi utilă lucrarea, poate mă veți și angaja.

Și, pe 8 decembrie 1996, mi-au zis. Voiau să-mi propună să preiau funcția de director executiv la Continental. (la vârsta de doar 25 de ani)

Atunci mi-a crescut încrederea în mine și-am zis: Da, preiau. Și asta s-a întâmplat pe 20 ianuarie 1997, când preluam 194 de oameni în subordine. Aveam 25 de ani.

Primul manager ne-expat la Ibis, în România: M-a incitat ideea de a ne baza și pe forța de muncă românească, nu să tot aducem oameni de afară. Putem și noi.

Manager la Ibis, consilier pe turism la Ministerul Dezvoltării, tutore la ASE

Un moment de cotitură a fost implicarea mea în viața socială. Tatonam implicarea în ONG-uri, susținerea unor cauze. În Constanța am fost în Rotary Club, la nivel de conducere de district, iar în 2012, când la Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului a fost numit Eduard Hellvig, am fost cooptat de el în echipa de consilieri pe turism. Voluntari, neplătiți. O cunoștință m-a recomandat: „E tânăr, e ambițios, știe, am încredere-n el”. Și-am intrat astfel în grupul de consilieri, alături de Dragoș Anastasiu, Paul Mărășoiu și Răzvan Pârjol, și noi patru am lucrat împreună, pe toată perioada mandatului ministrului.

Mă deranjează să văd că turismul în România e doar scriptic considerat o prioritate națională. Transformarea acestui slogan în realitate suferă.

Avem o problemă cu lipsa forței de muncă. Trebuie să investim, să schimbăm, să revoluționăm sistemul educațional, cu tot ce presupune asta.
Ideea asta de a susține turismul românesc și de a-l duce unde trebuie, care mă incită azi pe mine, m-a făcut să nu privesc serios ofertele din străinătate pe care le-am avut. Am zis că mai util e rolul meu aici. De câte ori m-a întrebat grupul (Accor – n.red.) dacă nu mă tentează să-mi deschid o carieră internațională, am spus: „Sună bine, dar pot face mai multe aici, în țara mea”.
Ideea de a conduce FIHR a plecat tot de la scopul de a aduna hotelierii în jurul unui crez. Eram prea dispersati, fiecare acționa pe interesul lui mic, dar individual, rezolvând businessul, dar uitând că activăm într-o piață globală.
Prioritară este educația forței de muncă: avem o problemă cu lipsa forței de muncă și atunci trebuie să investim, să schimbăm, să revoluționăm sistemul educațional, cu tot ce presupune asta – lobby pe lângă ministere pentru introducerea sistemului dual, schimbarea legii; am făcut un parteneriat cu sistemul de învățământ profesional din Franța, care să susțină 16 licee tehnologice și de turism din România – tocmai l-am semnat cu ambasadorul Franței la București. Este vorba despre 16 licee din România (cinci licee din București, unul din Brașov, Oradea, Cluj, Iași, Galați șamd.) care vor beneficia de schimburi de profesori, burse pentru elevi șamd., începând din anul școlar 2017-2018.

Munca în turism chiar te învață
O altă problemă e că meseriile care stau la baza turismului sunt considerate low-profile. Părinții nu-i lasă pe copii să meargă să fie ospătari sau recepționeri sau bucătari. Deși, la nivel mondial, turismul e cel mai atractiv sector pentru primul job. Și, dacă ne uităm la personaje ca Madonna, Bon Jovi sau Michelle Pfeiffer, au început la McDonalds’, sau la Starbucks, sau barman sau bell-boy într-un hotel… Îți aduc niște abilități pe care apoi le folosești toată viața, în orice meserie. Te învață să relaționezi, să câștigi încredere în tine, să servești, să oferi înainte de a cere. Îți va folosi indiferent dacă apoi vei fi bancher, actor sau orice altceva.

Trebuie să facem sectorul atractiv, pentru ca lumea să înțeleagă că sectorul turismului, în ciuda unor venituri poate mai scăzute, e plăcut și îți oferă abilități. Pe viață. Trebuie să facem o campanie in sensul asta.